Únor 2011

Člunová paluba

28. února 2011 v 19:07 | Autor |  Člunová paluba

Člunová paluba byla nejvýše položeným místem na lodi pro cestující. Na palubě od přídě byla kormidelna za ní kajuty pro posádku a první třídu dále Velké schodiště, tělocvična, střecha společenské místnosti se světlíky a na ní kompas, dále pak místnost s nádržemi s teplou, užitkovou a pitnou vodou. Hned dále byl světlík a kryt kopule zadního schodiště do kterého byl přístup jako na přídi u prvního pro obslužný personál lodi, střecha kuřáckého salonku se světlíky a úplně na zadní části vchod a schodiště na spodní palubu. Na člunové palubě už z návzvu se nacházely záchranné čluny. Více o člunech v sekci "Stavba". Člunová paluba sloužila jako promenáda pro první třídu. Nad palubou se tyčily čtyři obrovské komíny se zakotvením do člunové paluby, první tři byly na odvod splodin z kotelen a poslední čtvrtý byl "falešný" a sloužil jako ventilace a odvod výparů z kuchyně. Na palubě byly také ventilátory, lavičky, jeřáby pro čluny lehátka atd,














Přijďte se podívat

24. února 2011 v 20:33 | Autor
Navštivte můj blog o lodi RMS Olympic. Porozhlédněte se tu, načerpejte poznání o této krásné lodi která vešla do dějin. Omluvte prosím sem tam nějaký chybějící článek jelikož nyní v této době blog "předělávám" tím že opravuji, doplňuji informace a články. Berte v potaz že blog je novější takže zde nejsou absolutně kompletní informace.


Dále bych vás chtěl pozvat na blog Petra Navrátila http://svetlodi20.blog.cz/ který je s mým blogem spřátelen, je o světově známých parnících, bitevních lodí a mnoho dalších lodí. Poznejte nádherné parníky které tvořily dějiny.

Recepce a jídelna I. třídy

23. února 2011 v 16:19 | Autor |  Paluba D
Jídelnu tvořila 34 metrů dlouhá část se zadní přípravna jídel.Jídelna byla zbobena bílým obložením a štukaturou s výklenky takže mohly menší rodiny nebo uzavřená společnost mít polosoukromí. Ačkoliv byla jídelna na palubě D tak měla čtvrcová okna. z venku byla klasická malá kruhová. Mezi jídelními okny a lodními byl prostor do kterého byl možný vstup pro technický personál který zajišťoval správný chod elektrického zařízení jako třeba svícení žárovek které osvětlovaly okna a tím i prostor v jídelně. Malovaná okna v jídelně se dala otevírat pro již zmíněný personál. Nábytek tvořily měkké židle tmavě zelené barvy a obloukové, kulaté a čtvercové stoly. Další zařízení tvořily třeba příruční vozíky, piano a po přestavbě i taneční parket. Směrem k zádi nálažela za jídelnou rozsáhlá přípravna jídel společně s umývárnou nádobí pro jídelnu první třídy, a spíž první třídy. Dále pak sklad skla, příborů, talířů a ostatního porcelánu, stříbrného nádobí, sklad koksu a uhlí, nápojů, zeleniny, řeznická a pekařská část a sklady, tiskárna, spíž pro druhou třídu. Jídelna a recepce byla oddělena přepážkou s prosklenými obloukovými okny. Recepce měla též dvojitou stěnu kvůli oknům. Okna měla recepce taky malovaná. nábytek byl ratanový. Obložení bylo bílé, a dále pak i vyřezávané sloupky. Dále pak sem vedlo schodiště které končilo nádherným svícnem. V zadní části recepce byly tři výtahy s obsluhou které jezdily od paluby A až na palubu E. K recepci náležely dva vestibuly z každé strany s vchody pro nástup pasažérů. Z každého vestibulu vedla chodba do kabin první třídy. V recepci a v jídelně bylo jako podlahová krytina linoleum.


Promenáda

23. února 2011 v 14:51 | Autor |  Paluba A
Po stranách paluby A vedly dvě promenády. Oproti Titaniku neměl Olympic promenády částečně zakryté ale úplně "otevřené". Některým cestujícím na Olympiku vadilo že na promenádě fouká tak proto byla na Titaniku částěčně zakryta. Promenáda byla hojně využívaná, pasažér se zde mohl nerušeně procházet, půjčit si lehátko a ulehnout a poslouchat šum moře. Po promenádě i jiných částech lodi chodili stevardi s občerstvením čili se sortimentem kávy, čaje, sendvičů nebo bujónu. Vždy když se chýlilo k večeři stevard zatroubil na trubku jako signál pro cestující aby se šli připravit na večeři. Promenáda byla propojena vchody do vnitř lodi , a schodiště na horní nebo spodní palubu.



Rekonstrukce

22. února 2011 v 21:47 | Autor
Blog hodlám po dobu několika měsíců předělávat, čili budu upravovat, doplňovat informace do  článků. Prosím omluvte dočasně chybějící články které jsou na přepsání. Budou vráceny obohacené o informace a fotografie. Ale i nadále budou přibývat články, hlavně o palubách a zařízení.
ghdfhdfhdfhdfhdf

Rok 1935 (Vyřazení a sešrotování Olympiku)

22. února 2011 v 21:29 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
V roce 1935 se rozhodlo že Olympic bude stažen atlantických linek a vyřazen. Dále třeba byla vyřazena i Cunardova Mauretania. Šest měsíců stál Olympic najednom místě zcela opuštěn. V září téhož roku byl prodán za £ 100,000 siru Johnu Jarvisovi, který ho pak umístil Jarrow na demolici do Thomas Ward & Sons.
Olympic vyplul naposledy večer z anglického Southamptonu kde mu mávaly naposledy davy lidí mezi nimiž byla většina členů posádky a lidí kteří na Olympiku sloužily. Dokonce i lodě sirénami naposledy pozdravili Olympic.
Připlutí Olympicku vyvolalo obrovskou senzaci kterou si nenechalo ujít několik tisíc lidí a dokonce byly i organizovány řady výletů z mnoha anglických měst. Olympic vplul do Jarrow brzy ráno, a poté byl odtažen k doku kde byl uvázán.
Sir John a lady Jervis, starosta a starostka Jarrow šli na palubu Olympiku seznámit se s kapitánem P.R.Vaughanem a lodivodem který se nalodil už v Southamptonu.
Olympic byl zpřístupněn veřejnosti která si ho mohla naposledy prohlédnout než bude sešrotován.
Olympic byl během několika měsíců rozebrán a jeho luxusní interiéry byly prodány přímo u mola, nebo v Londýně v aukcích. Celkem bylo v prodeji 4456 položek. Zbývající trup Olympiku byl odtažen do Inverkeithingu na finální sešrotování. V British Movietone News viz. níže je Olympiku věnována reportáž která je pořízena před a po sešrotování. Dále pod videem o Olympiku je reportáž od British Movietone News z demolice Olympic i Cunardovi Mauretanie. Pod článkem naleznete fotografie Olympiku během šrotování.









































Pařížská kavárna

22. února 2011 v 19:10 | Autor |  Paluba B
Jedna ze zajímavostí na Olympiku byla pařížská kavárna, která přiléhala k à la carte restaurantu na palubě B, a táhla se po pravé straně v celé jeho délce. Stěny byly pokryty dřevěnými mřížemi, po kterých se pnuly rostliny, a podlahu pokrývalo v té době velmi populární linoleum. Místnost skýtala místo pro 68 osob, které se mohly usadit kolem jednadvaceti ratanových stolků. Tato místnost měla také svůj vlastní porcelán. Cestující si zde mohli vybrat jídla z jídelního lístku restaurantu a velikými okny bylo možné sledovat při jídle oceán - to bylo něco, co ještě nikdo nikdy na žádné lodi neudělal. V této místnosti bylo stejně jako na většině dalších veřejných místech na palubě kouření povoleno. Pokud to počasí dovolovalo, okna mohla být stažena a cestující mohli jíst al fresco (t.j. na čerstvém vzduchu). Na své první a jediné plavbě se Pařížská kavárna osvědčila zejména u mladších cestujících první třídou na Titaniku. Právě z tohoto důvodu byla stejná místnost přistavena i na Olympic.

















































text from titanicworld.cz

A la Carte Restaurant

20. února 2011 v 14:41 | Autor |  Paluba B
A la Carte Restaurant byla restaurace s francouzkým a italským personálem, ke kterému náležela i Pařížská kavárna, která si získala značnou oblibu.Restaurace se nacházela v zadní části lodi na palubě B. Restaurace byla opatřena stěnami obloženými ořechovým dřevem světle žlutohnědé barvy a s velkými okenními výklenky zakrytými hedvábnými závěsy, kde nejvybíravější z cestujících mohli hodovat A la Carte. Celý prostor se skládal z jídelní části, baru a s přípravnou. Osvětlení bylo opatřeno vetšími křišťálovými lustříky. Restaurace nebyla v ceně lístku tak si museli lidé připlatit nemalé částky. Židle byly čalouněné. Během přestavby kterou Olympic prošel, se část A la Carte Restaurantu přistavěla na levobok díky veliké oblibě kterou si zasložil nejen na Olympiku ale i na samotném Titaniku. Obložení z této místnosti se uchovalo a je v současné době instalováno na lodi Millenium.

Paluba B

20. února 2011 v 14:10 | Autor |  Paluba B
Palubu B na Olympiku tvořily hlavně kajuty první třídy. Tyto kajuty patřily mezi nejluxusnější kajuty na celé lodi. Po stranách paluby byly promenády pro první třídu a kousek i pro druhou třídu směrem k zádi u A la Carte Restaurantu na místě Pařížské kavárny která byla později v roce 1911-1912 přistavěna díky veliké oblibě kterou si získala Pařížská kavárna na Titaniku. Palubu B tvořila i příď s nákladovou šachtou, kotevními navijáky, jeřábem pro náhradní kotvu. Samozřejmě i záď jako prostor pro třetí třídu a s nákladovými jeřáby, dokovým můstkem. Na palubě B se nacházel i již zmíněný A la Carte Restaurant, a dále pak kuřácký salónek druhé třídy. Kromě přistavěné Pařížské kavárny se na druhé straně paluby B přistavěl i A la Carte Restaurant spolu s rozšířenou kuchyní.


Pohlednice

19. února 2011 v 19:46 | Autor |  Fotogalerie
fdhfdfdf
dfhfhdfhdfh

dfhdfhdfhf
gjhfgfjhf

Kotvy

18. února 2011 v 21:26 | Autor |  Lodní zařízení
dsghsganchiotf

Kotvy byly na Olympiku tři, dvě na bocích na přídi, a jedna náhradní uložená na přídi všechny tři dohromady vážily 31 tun. Kotvy čněly z otvorů které byly na bocích a jeden úplně na čele přídi. Jednu kotvu třeba u Titaniku muselo na vozu táhnout neuvěřitelných dvacet párů koní. Prostřední menší otvor na zavěšení kotvy se vůbec nevyužíval. Náhradní kotva se v případě kdyby jí bylo potřeba se dala přemístit na požadované místo jeřábem.
Pohyb kotev zajišťovaly řetězy a kotevní navijáky o váze 200 tun.



ghdfhdfhdfhdfhd
fgsdgsdgsdfgs

Cafe Veranda

13. února 2011 v 19:43 | Autor |  Paluba A
Cafe Veranda byla slunné místno které bylo velmi oblíbené. Byla postavena tak aby připomínala altán anglického domu. Za okny byla vidět promenáda a volné moře. Místnost byla na dvě části které nebyli spojeny. První část na levoboku byla kuřácká a ta pravoboku byla nekuřácká, byla proto velmi oblíbena u maminek s dětmi, které zde měly i hrací koutek, ale nebyla moc zaplněna, proto se rozhodlo že obě části budou kuřácké. Mezi oběma místnostmi bylo schodiště a výtah. V obou místnostech byla šachovnicová dlaždicová podlaha v barvách tmavě hnědé a bílé. Nábytek tvořil ratová křesla a stolky slámové barvy. Obložení bylo v zeleném nádechu. Na stěnách byly zelené mřížkové, kulaté a různé jednoduché ornamenty. Na stěnách byly popínavé rostliny které do místnosti krásně zapadaly. Osvětlení bylo formou menších žárovek, nebo lamp visících u oken. Do místnosti na levoboku se chodilo buďto ze vnitř z kuřárny nebo z venku prosklenými dveřmi z venkovní paluby. Na pravoboku se chodilo jen z venku. Byla zde možnost si objednat jídlo,pítí a nerušeně posedět při výhledu na oceán. Skleněné dveře byli dvoudílné a nádherně zdobené, které když se otevřeli tak místnost prosytil čerstvý vlahý mořský vánek.




Charlie Chaplin na Olympiku (video 0.2)

13. února 2011 v 13:21 | Autor |  Slavní pasažéři
Toto je další video které zachytává slavného komika Charlieho Chaplina který se na Olympiku plavil.

Kuřácký salónek I. třídy

12. února 2011 v 11:11 | Autor |  Paluba A
Kuřácký salónek první třídy začínal vchody od zadního schodiště. Výzdoba byla snad nejbohatší na lodi. Uvádí se že tato místnost byla nejnákladnější na výzdobu z celé lodi. Nádherné obložení z mahagonu, vyřezávání a sloupy dávaly této místnosti neobyčejné kouzlo. Na podlaze bylo linoleum. Okna byla dvojitá z promenádní paluby bylo obyčejné krycí sklo a ze vnitř již zmíněné mozaikové okno které se jako venkovní dalo otevírat. Krb byl bílý a na něm hodiny nad ním visel obraz. Nábytek tvořila kožená křesla, stolky. Místnost byla především určena pro muže kteří zde nacházeli konverzaci, klid a pohodlí s doutníky, brandy... Pro místost byly typické mozaiky upravené jako obraz. Strop místosti byl vyvýšený na člunovou palubu kde byl kryt střechou se světlíky Ze salónku dále vedly točité dveře do Palmové Cafe Verandy na zadi.



Zadní schodiště I.třídy

11. února 2011 v 21:31 | Autor |  Paluba A

Zadní Velké schodiště bylo spojeno chodbou která vedla ze Společenské místnosti první třídy která končila v půlce točícími dveřmi. Za nimi hned na proti v několik desítek metru u ochozu byli dveře do kuřáckého salonku a hned vedle mozaikové okno salonku. Zadní schodiště bylo designově odlišné než to přední. Lišilo se velikostí a umístěním. Zadní schodiště bylo o palubu níže. Na palubě B pod schodištěm byla recepce Al Carte restaurantu. Bylo zde bílé obložení a ratatová křesla a stolky, palmy, a menší koberce. Samozřejmě zde byli hodiny v jiném stylu , byli menší a bez znatelného vyřezávání jako na druhých předních hodinách. Dále pak linoleum které bylo identické jako na přídi. Na ochozech schodiště stálo u stěn pár křesel a z obou stran vchody promenády. Schodiště končilo na palubě C kde se nacházelo kadeřnictví první třídy a jídelna pro stevardy a sluhy, služky.



Čítárna a písárna I. třídy

11. února 2011 v 17:10 | Autor |  Paluba A
bfghfdhdfgdfdf
Čítárna a písárna pro první třídu se nacházela na palubě a za předním Velkým schodištěm směrem k zádi. Vedla k ní chodba od Velkého schodiště která měla na začátku točící dveře a končila dveřmi Společenské místnosti první třídy. Celá místnost byla v bílé barvě v pozdním gruzínském stylu se sloupy a nádherným vyřezáváním na stěnách, křištálovými lustříky na stropě a na stěnách visely lampičky se stínítky. V místnosti vévodila obrovská okna s jemně lososovými závěsy na promenádní palubu, dále pak zde byla pohodlná křesla, pohovky s čaluněním s květovým vzorem a u oken psací stolky s lampami. Místnost byla velmi oblíbena mezi dámami které zde nacházeli klid a "útočiště" pro svou vzájemnou konverzaci a pro posezení nad čajem, mezitím co muži byli v kuřáckém salonu první třídy na zádi. Čítárna a písárna měla i vlastní krb. V rozích místnosti často byly palmy které byly usazené ve květináčích na tří nohách. Ve dvacátých letech se místnost radikálně přestavěla, jelikož nebyla moc využívaná. Bylo v ní moc nevyužívaného místa a tak se rozhodlo že se místnost zmenší a vybudují se kabiny pro první třídu. Toto rozhodnutí se mělo i původně týkat Titaniku, které navrhnul Thomas Andrews. V níže vloženém videu můžete místnost zahlédnout v prvních 14 vteřinách.
čítárna a písárna

fhjghkgkghkghk

sdgdfgsdgsdfg

dfgsdfgsdfgsd





















Čluny

9. února 2011 v 19:56 | Autor |  Lodní zařízení
dfghdfghdfhdfg



















V prvních letech služby před zkázou Titaniku měl Olympic stejný počet člunů jako Titanic. Tedy 14 velkých dřevěných člunů, dva kutry a čtyři skládací čluny, skladací proto že jejich plátěné bočnice bylo možné zapřít vzpěrami a vytvořit tím člun. Pokud by se nestihly zapřít mohl člun sloužit jako vor. Velké dřevěné čluny byly naskládané na bocích lodi na člunové palubě. Dva skládací čluny byly složeny na střeše důstojnických kajut. Dřevěný člun byl pro 65 osob, skládací člun pro 47 osob, a kutr pro 40 osob. Ke spuštění sloužily kladkové jeřáby typu Wellin. Po již zmíněné zkáze Titaniku se rozhodlo v rámci bezpečnosti doplnit čluny které by pojaly všechny pasažéry. V roce 1912 byl Olympic umístěn v suchém doku kde mu byla upravena člunová paluba. Zábradlí na člunové palubě bylo ostraněno a na místo bylo doplňěno několik člunů a jeřábů. Mimo čluny byla zdvojena obšívka a vodotěsné přepážky se zvyšily ale i přidaly. Po letech se přidávaly i další čluny které dělaly z Olympiku ještě více bezpečnější loď.

xcdgdfgdfgdfgdfg
sadfsafasdfsfa



sdfgsdfgsdfgsdfgsdf

Kajuty na člunové palubě

9. února 2011 v 19:08 | Autor |  Člunová paluba

Na člunové palubě se nacházelo několik několik kajut první třídy. Kajuty se rozkládaly za vnitřními vchody na předním schodišti u hodin. Pravý vchod měl jednou dlouhou chodbu která byla lemována dvěřmi do kajut. U druhého vchodu byla malá chodba která měla spojovací chodbu s pravou chodbou. Chodby měly linoleum s oranžovými mnohoúhleníky v bílém šestiúhleníkovém poli. Na levoboku se nacházela koupelna s vanou, a hned vedle WC. Kajuty byly standartní pro první třídu, čili postel, skříň, toaletní stolek se zrcadlem, poličkou, lampičkou a topením. Jinde zase bylo i umyvadlo i zrcadlo. Stěny měly bílou barvu která byla pro tyto kajuty typická. Na střeše kajut byly světlíky.


hdgdfg

dfgsdfgsdfgsdfgsdf

Fotografie

8. února 2011 v 18:55 | Autor |  Fotogalerie
bhhdfhdfhdfhdfhdfh
dfghdfghdfhdfg
dfhdfhdfhdf
hdfhdfgdfhdfg
hdffhdfghdfhd
jfgjgjfgjfgjfgjghj
dghdfgdfgddfgd