Březen 2011

Ubytování I. třídy na palubě C

19. března 2011 v 15:42 | Autor |  Paluba C
Ubytování na palubě C patřilo do standardu tehdejší doby. Bylo zde více variant bydlení. Kajuty byly třeba pro dva s bez toalety a koupelny ale i tak příjemné. Kajuty tohoto typu byly například vybaveny postelí s lampičkou, skříní, stolkem se zrcadlem a jednou židlí, toaletním stolkem s umyvadlem a zrcadlem, kobercem a topením a dalším. Dále kajuty pro jednoho které byly vybaveny toaletním stolkem s umyvadlem a zrcadlem, lavicí, stolkem se zrcadlem a židlí, lavicí, postelí s lampičkou, vysokou skříní, kobercem,topením ale bez vlastí koupelny a toalety. Dále pak kajuty které se daly skombinovat do jednoho samostatného apartmánu v případě zájmu a připlacení, jinak sloužily jako samostatné jednotky. Kapacita jednoho apartmánu byla devět osob, čili tři osoby na jeden pokoj. Tento způsob bylo možné provést i na palubách B, D, E. Pro ty co v kajutách neměli toaletu a koupelnu byly na chodbách umývárny a toalety zvlášť pro pány a zvlášť pro dámy. Chodby byly dlážděné. Kajuty více k zádi měly i vlastní obývací pokoj a byly více honosnější společně s více zdobenými chodbami. Kajuty nebyly jen v jednom stylu. Styly zastupoval třeba holandský, empír, styl Ludvíka XVI, Adamovký, styl Královny Anny a další.
Fotografie zde uvedené neodpovídají těm klasickým kajutám ale těm dražším.

Knihovna II. třídy

15. března 2011 v 13:01 | Autor |  Paluba C
fdgdfgdfghdfggdf
Knihovna II. třídy byla poměrně velká místnost na palubě C provedená ve stylu Ludvíka XVI. Měla funkci i jako čítárna a písárna. Místnost byla obložena světlým dubovým obložením kombinované s tmavým. Nábytek tvořila hlavně čalouněná křesla, židle a pohovky a nechyběly ani nižší stolky. V čele místnosti byla dřevěná knihovna se prosklenými dveřmi. V místnosti byly i sloupky antického charakteru. Byly zde i přiléhající toalety a bar. Jako podlahová krytina bylo linoleum které bylo tehdy velice populární. Do knihovny vedly tři vchody. Dva směrem od přídě poblíž schodiště a výtahu, a jeden ze zádě. Okolo knihovny vedla promenáda druhé třídy. Po přestavbě v pozdějších letech, kdy nastoupila turistická třída sloužila knihovna i jako kino a také tančírna.
rmsolympiclibrary

dgsdfgsdgsdf

gsdfgsdfgsdfgsdfg

Komplex přípravny jídel, kuchyně, skladů a komplex lodní nemocnice

13. března 2011 v 13:40 | Autor |  Paluba D
kitchen




























Za jídelnou první třídy se nacházel komplex do kterého patřila kuchyně pro první a druhou třídu, přípravna jídel a umývárna nádobí pro jídelnu první třídy, a spíž první třídy. Dále pak sklad skla, příborů, talířů a ostatního porcelánu, stříbrného nádobí, sklad koksu a uhlí, nápojů, zeleniny, řeznická a pekařská část a sklady, spíž pro druhou třídu.
Celý komplex přípravny jídel, kuchyně, skladů byl propojen chodbami s jídelnou i druhé třídy.
Právě tady z kuchyně první a druhé třídy byl odvod ke čtvrtému komínu který zajišťoval správný odvod výparů, z kuchyně.
S tímto komplexem sousedila i lodní nemocnice. Nemocnice se skládala z lůžkové části a kabin pro zdravotní personál, dále pak koupelna a toalety, a polstrovaná místnost pro psychicky narušené pacienty tzv. "Padded room".
sdfgsdfgsdfgsdfg

dfgsdfgsdfgsdf
pantry
































































dfgsdgsdfgd

Údržba komínů

12. března 2011 v 18:58 | Autor |  Život na lodi
Samozřejmě každá loď musí procházet pravidělně údržbami, Olympic každopádně nebyl vyjímkou. White Star Line byla proslulá svou péčí o lodě a komfort pro cestující. White Star Service byly služby na vrcholu dělaly z White Star Line ještě známější a prestižnější společnost než tehdejší Cunard Line který měl služby poněkud skromnější . Tento servis se v dnešní době používá na lodích společnosti Cunard Line jelikož White Star Line se stala jeho součástí v roce 1934. Cunard "převzal" tento servis a proto by se dalo i tvrdit proč je Cunard Line docela oblíben takže za popularitu vděčí i částečně White Star Line.

Údržba komímů byla docela náročná práce. Komíny se musely natírat, odstraňovat mastnotu ze čtvrtého komína, kontrolovat stav lan, čistit odvody splodin, a a mnoho dalšího.

Natírání probíhalo tím že natěrači vylezli nahoru na komín pomocí žebříku a pak se od vrchu komína slaňovaly pomalu dolů a při tom natíraly. Čištění bylo klasické jako u domu, čili kominíci kteří se spouštěli do vnitřku komína a odvodu kde čištili komín od sazí. Komíny se čistily podle toho jak to bylo nutné, u natírání to platilo také tak.

Pohonné jednotky

12. března 2011 v 9:37 | Autor |  Lodní zařízení

Olympic měl tři šrouby a kombinované pohonné zařízení. Tvořily je dvě skupiny čtyřválcových pístových parních
strojů trojčinného expanzního typu, pohánějících dva třílistové boční šrouby každý o váze 38 tun, a nízkotlaká parní turbína, otáčející čtyřlistovým středním šroubem vážícím 22 tun. Kombinace pístových strojů a turbíny byla užita již dva roky předtím na parníku Laurentic, lodi podstatně menší (14 900 BRT). Osvědčila se, neboť snižovala spotřebu páry i nežádoucí vibrace. Po těchto dobrých zkušenostech byl stejný systém užit i na Titaniku. Registrovaný výkon parních strojů a turbíny byl 50 000 k, ale skutečný výkon byl odhadován na nejméně 55 000 k, což umožňovalo dosáhnout rychlosti přes 23 uzlů, maximální dosažitelná rychlost se odhadovala až na 25 uzlů. Turbína byla umístěna v páté vodotěsné komoře od zádi lodi. Za ní, směrem k lodní přídi, byla komora vyhrazená pístovým strojům a dál se nacházelo šest komor s dvaceti čtyřmi oboustrannými a pěti jednostrannými kotly dodávajícími páru hlavním strojům, turbíně, generátorům a pomocným strojům. Všechny kotle měly průměr 4,79 metrů, oboustranné byly 6,08 metrů dlouhé a jednostranné 3,5 metru. Každý oboustranný kotel měl šest topenišť a jednostranný tři topeniště, využívající přirozeného tahu, posilovaného větráky vhánějícími vzduch pod rošty. Od kotlů vedlo do strojovny dvoje hlavní potrubí rozvodu páry s uzávěry ve třech vodotěsných přepážkách. Navíc byl v přepážce oddělující strojovny od kotelen (přepážka K) na každém z obou potrubí instalován bezpečnostní uzávěr, umožňující v případě, že by potrubí prasklo, okamžitě přívod páry přerušit. Kromě těchto dvou hlavních rozvodů páry byly přípojky vedeny ke generátorům a pomocným strojům, včetně pump a generátoru k nouzové výrobě elektrického proudu.
Schéma parního stroje (wikipedia.org)

















































































































































zdroj:titanicworld.cz

Jídelna II. třídy

11. března 2011 v 15:54 | Autor |  Paluba D
Jídelna se nacházela na palubě D více k zádi. Jídelna nabízela pro cestující druhé třídy tři jídla denně.
Obědy a večeře ve II. třídě, kde cestovali hlavně Britové ze středních vrstev, odpovídaly dobovému standardu. Jedna dvě polévky, naložené hovězí, volský jazyk, skopové, noky, těstoviny, jablečný koláč. Místnost byla obložena dubovým obložením. Strop byl obložen bílým obložením se zdobením a svítilnami. Židle byly formou otáčivých křesel a stoly byly klasické obdelníkové a místy i narovnané do řady. Nádobí se zde používalo bílé s modrým malováním s červeným logem White Star Line. Samozřejmě zde nechyběly ani čerstvé květiny jako v první třídě. K místnosti přiláhala kuchyňská část a schodiště.






























































Část o jídlech from titanic.hu

Sloučení White Star Line (1934)

8. března 2011 v 9:24 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
V roce 1927 byla White Star Line koupena společností Royal Mail Steam Packet Company (RMSPC), největší přepravní společností na světě.
V roce 1928 začaly práce na výstavbě lodi Oceanic (III.), který se měla stát největší lodí světa a také možnou držitelkou Modré Stuhy. Byl položen jeho kýl, ale loď nebyla kvůli Velké hospodářské krizi nikdy dokončena. Kýl Oceanicu byl tedy rozebrán a ocel, která měla být použita na jeho stavbu byla použita na stavbu dvou menších lodí: Britannicu(III) a Georgicu. Obě z těchto lodí byly v provozu od 30. let a byly to poslední lodě postavené pro společnost White Star Line. Nicméně jejich popularita byla díky moderním tvarům trupu a stylu Art deco, jímž byly vezdobeny jejich interiéry, vysoká a obě lodě honosně vydělávaly.
V roce 1930 se RMSPC dostalo do finančních potíží, v roce 1932 se společnost rozpustila a společnosti, které byly v RMSPC členy (včetně White Star Line), převzala společnost Royal Mail Lines Limited.
V roce 1933 se White Star Line a Cunard dostaly do vážných finančních potíží kvůli Velké hospodářské krizi. Britská vláda jim souhlasila poskytnout pomoc za podmínky, že se obě společnosti sloučí. Dohoda byla dokončena 30. prosince 1933. Sloučení se uskutečnilo 10. května 1934 a vznikla společnost Cunard White Star Line Limited. (Olympic byl podroben pro náš pohled absolutní "destrukci"
interiéru, jeho krásné interiéry byly přetřeny na tehdy módní zelenou.) White Star Line přispěla 10 loděmi z její flotily a Cunard 15 loděmi (+rozestavěnou Queen Mary). Proto Cunard vlastnil 62 % akcií a White Star Line 38 %. Rok po sloučení byl Olympic vyřazen z aktivní služby a o 2 roky později byl sešrotován. Interiér jeho salónu 1. třídy byl přemístěn do hotelu White Swan Hotel v Alnwicku, v Anglii a interiér restaurace á la carte se nachází na výletní lodi Celebrity Millenium. V roce 1947 Cunard odkoupil 38 % akcií White Star Line a 31. prosince 1949 společnost Cunard White Star Line začala používat jen jméno Cunard. Ale vlajka společnosti White Star Line vlála pod Cunardovou vlajkou u všech lodí (kromě Britannicu a Georgicu, kde vlajka WSL vlála nad Cunardovou) bývalé sloučené společnosti až do roku 1968.
část textu from Wikipedia.org

Elektrické nákladní jeřáby

7. března 2011 v 12:53 | Autor |  Lodní zařízení


























Olympic měl osm velkých nákladních jeřábů. Dva na přídi a šest na zádi. Jeřáby zajišťovaly bezpečný překlad a náklad pošty a větších zásilek do nákladové části která byla spojena nákladovou šachtou. Jeřáby se nacházely na palubě A,B,C
Rozestavění jeřábů bylo: Dva na přídi na mezinástavbové palubě (paluba C) , dva na konci promenádní paluby (paluba A), dva na mezinástavbové palubě na zádi (paluba C) a dva zbývající na záďové nástavbě (paluba B). Jeřáby ovládal personál lodi pomocí pákového ovládání. Ovládání bylo na otáčivé části jeřábu s malou lávkou pro obsluhujícího.





































Oživení designu

6. března 2011 v 19:43 | Autor
Blog dostal mírné oživení designu. Okraje stránky mají nové pozadí, tvořené z fotografií, a plánů Olympiku které jsou zasazeny do bílého pozadí kde splývají do celku.
Blog je nadále pořád v rekonstrukci čili opravování,doplňování a přidávání článků, tak se může stát že nějaký ten článek chybí jelikož je stažen kvůli opravě a doplnění.

Paluba C

6. března 2011 v 11:30 | Autor |  Paluba C
Paluba C, první ze čtyř palub pokrývajících loď od přídě po záď. V její přední části, pod palubou příďové nástavby, byly umístěny kotevní navijáky k obsluze dvou hlavních bočních kotev, dále tam byla kuchyně posádky a jídelna pro námořníky a topiče. Za příďovou nástavbou následovala promenáda III. třídy na 15 metrů dlouhé takzvané mezinástavbové palubě. Dále pak na mezinástavbové palubě byly i dva nákladní elektrické jeřáby které umísťovaly náklad do dvou nákladních šachet. Za ní bylo rozsáhlá nástavba dlouhá 137 metrů se 148 kajutami I. třídy. Na této palubě se též nacházela kancelář lodního hospodáře a informační kancelář, kde se přijímaly i telegramy cestujících k odeslání bezdrátovým telegrafem. Dále tam byla oddělená promenáda a bohatě vybavená knihovna II. třídy. Následovala opět 15 metrů dlouhá zadní mezinástavbová paluba a za ní, pod palubou záďové nástavby, byl hlavní vchod do ubytovacích prostor III. třídy nacházejících se na nižších palubách v zadní části lodi. Za ním byla kuřárna a společenská místnost III. třídy.






























Část textu from titanicworld.cz

Fotografie

2. března 2011 v 18:26 | Autor |  Fotogalerie