Duben 2011

Kuřácký salónek II. třídy

30. dubna 2011 v 22:23 | Autor |  Paluba B
Kuřácký salónek II. třídy se nacházel na palubě B v zadní části paluby. K salónku přiléhala z obou stran promenáda a bar se zásobami alkoholu a tabáku, dále vchod do "Kuřáckého salónku" se schodištěm a vchody z promenády . Místnost byla ve stylu období Ludvíka XVI. Kuřácký salónek byl obložen vyřezávaným dubovým obložením. V místnosti se nacházelo všude tehdy populární linoleum. Osvětlení zajišťovalo několik desítek klasických žárovek. Nábytek byl tvořen křesly, pohovkami, stolky a židlemi. Nábytek byl čalouněný tmavě zelenou marockou kůží.
Místnost využívalo mnoho pánů z II. třídy kteří zde po večeři nebo jen tak chodili popovídat si s ostatními, hrát karty, a popíjet lihoviny jako třeba brandy a podobně. Tento prostor byl vlastně určen výhradně jen pro pány a ženy sem moc nechodily a ani to v té době nebylo zvykem a bylo považováno za neslušnost aby ženy kouřily doutníky a ještě k tomu s pány dohromady.




Společenská místnost III. třídy "General Room"

25. dubna 2011 v 10:31 | Autor |  Paluba C
Společenská místnost třetí třídy se nacházela na pravoboku na zádi, a sousedila s "Kuřáckým salónkem třetí třídy který byl na levoboku. Místnost plnila funkci normální společenské místosti která byla nejživějším místem ve třetí třídě. Místnost byla centrem dění ve třetí třídě, chodila sem většina pasažérů trávit čas.
Místnost byla postavena v "honosnějším" standartu tehdější doby takže cestující kteří šli za lepší prací a životem do Ameriky se zde cítili velmi dobře jelikož na ostatních lodích nebyly podmínky třetí třídy tolik dobré.
Místnost byla obložena bílým smaltovaným borovicovým obložením. Vybavení tvořil dřevěný klasický nábytek čili lavice, židle stoly které byly v rámci hygieny bez čalounění. Na stěnách visely plakáty a prospekty White Star Line a náleželo zde poblíž schodiště. Po zřízení turistické třídy se veškeré interiéry III. třídy designově přetvořily. Tato místnost měla po zřízení turistické třídy ratanový nábytek místo masivních lavic a bylo zde přidáno několik designových prvků například obrazy, záclonky na okénka, koberce.


Palivo, Uhelné bunkry/Naftové tanky

24. dubna 2011 v 20:07 | Autor |  Stavba
RMS Olympic za svou kariéru měl dva druhy paliva. Ve svých prvních letech měl klasické uhlí, a později přešel v roce 1919 na naftu.

Uhlí

Olympic měl šest uhelných bunkrů které byly zásobovány pomocí násypek které byly na palubě F kryté z venku dvířky. Každý bunkr byl ještě rozdělen přepážkou. Uhlí se nakládalo tak že se k lodi přistavily plošiny s uhlím a pak ručně bylo uhlí házeno lopatami do násypek. Uhlí z násypek padalo rovnou do bunkru. Nakládání uhlí byla otázka několik dnů což byla značná nevýhoda.
Každodenní spotřeba uhlí na Olympiku byla 650 tun denně a ještě k tomu ručně přikládaných jelikož uhlí nebylo spádově přiváděno do kotlů. Topiči pracovali ve čtyřhodinových směnách. Na lodi bylo průměrně 350 topičů. Tato práce byla velice náročná a úmorná. Poznámka:(Na spodnějším obrázku je zachyceno nakládání uhlí)





Nafta

Jak už bylo řečeno RMS Olympic přešel v roce 1919 na naftu a s tím přišlo mnoho změn.Po přestavbě měl Olympic nově upravené kotle na spalování nafty a upravené stroje. Za přestavbu na naftové spalování dostal Olympic prestižní ocenění.
Uhelné bunkry byly přestavěny na tanky pro naftu. Toto opatření přineslo výhody i nevýhody. Výhodou bylo že tankování nafty trvalo několik hodin a ne několik dní jako u uhlí. Pro společnost bylo výhodou že se snížil počet topičů takže to znamenalo že společnost ušetřila na mzdách, ale mnoho lidí přišlo o práci, z již zmíněných 350 topičů zůstalo pouhých 60. Násypky od uhlí posloužily jako nálevky pro naftu takže svou funkci neztratily.

Kapitánský můstek

21. dubna 2011 v 12:32 | Autor |  Člunová paluba


Kapitánský můstek byl vlastně pro RMS Olympic mozek. Odtud se ovládal směr plavby, určovala se zde rychlost, padala zde rouzhodnutí kapitána, posádka zde ovládala vodotěsné dveře a mnoho dalších úkolů. Můstek ze skládal z kormidelny, která byla dvě části dále pak přiléhající mapovna a navigační místnost směrem k zádi, a dvě křídla můstku. Přední kormidelna měla jedno kormidlo s kompasem a pět telegrafů které dávali pokyny do strojovny a kotelen a dále pak na dokový můstek na zádi. Zadní kormidelna byla vybavena kormidlem s kompasem, telefoními aparáty, signalizační tabulí vodotěsných dveří a ovládání vodotěsných dveří. Na bocích zakončení křídel můstku byla světla. Na pravoboku bylo zelené a na levoboku červené, proto aby ostatní lodě nebo okolí vědělo jak loď proti nim pluje. Byly to pro loď vlastně v uvozovkách "blinkry".






Nová sekce "Posádka"

20. dubna 2011 v 18:52 | Autor |  Ostatní
Nová sekce "Posádka" jak už název napovídá bude o pracovnících obsluhující RMS Olympic. Do sekce budou spadat kapitáni, důstojní stevardi, strojníci, mazači, topiči, kuchaři, číšníci a mnoho dalších.

Hlídkový koš "Vraní hnízdo"

17. dubna 2011 v 12:35 | Autor |  Lodní zařízení
"Vraní hnízdo" byl hlídkový koš na předním stěžni Olympiku. Cesta nahoru do hnízda byla skrz stěžeň pomocí žebříku. Vraní hnízdo bylo 29 metrů vysoko od čáry ponoru. Hnízdo sloužilo pro hlídku která odsud pozorovala horizont, a kdyby nastalo nebezpečí srážky s nějakým předmětem nebo něco jiného tak to ohlásit můstku pomocí telefonu v hnízdě. Hlídka pozorovala předměty, ledovce, vzdálená světla, a jiné. Službu vykonávala hlídka ve dne i v noci. Jedna hlídka se skládala ze dvou mužů kteří se střídali po dvou hodinách s další hlídkou a pak čtyři hodiny měli odpočinek. Tato práce na lodi byla nesmírně pro hlídku nesnadná. Muži byli vystavováni zimě, větru, sněhu, dešti. Pro hlídku samozřejmě byla na místě i stoprocentní koncentrace. Při službě se používaly dalekohledy "triedry" ale posádka byla natolik schopná že i prostým okem zahlédla na velkou dálku hrozící nebezpečí nabo nějaký úkaz.
K signalizaci nebo upozornění k nebezpečí sloužil na hnízdě lodní zvon.
Poznámka (Na nejspodnějším obrázku je detail na "Vraní hnízdo" natřené na černo v době první světové války.)




Bazén

16. dubna 2011 v 11:33 | Autor |  Paluba F

RMS Olympic byl druhou lodí na světě která měla bazén. Bazén se nacházel na provoboku na palubě F poblíž "Tureckých lázní". Bazén byl o rozměrech 10 x 5 metrů což vyvolávalo údiv. Celá místnost byla dlážděna osmibokými dlaždicemi které byly bílé barvy s modrým lemováním. Bazén lemovalo klasické zábradlí po bočních stranách. Do bazénu vedlo jedno malé "schodiště" ze zadní strany a druhé z přední. Společně z každé vstupní strany byly zabudované protiskluzové rohože. Voda v bazénu byla slaná. Po levé straně byly převlékací kabinky a sprchy.
Poznámka (Pod článkem je video z paluby Olympiku. Je na něm v 1:51 zachycen zmíněný bazén)





































































































Squashový kurt

15. dubna 2011 v 20:03 | Autor |  Paluba G

RMS Olympic skýtal mnoho možností jak se fyzicky zdokonalovat nebo urdžovat během plavby. Do aktivit patřila tělocvična první třídy na člunové palubě s elektrickým koněm a velbloudem, kolo, veslovací stroj, boxovací pytel a další, dále pak bazén na palubě F, Turecké lázně tamtéž.
Místnost kurtu byla poměrně velká takže byla pro hráče dostačující, a rozkládala se přes dvě paluby jako bazén na této palubě. Byla totiž "prohloubena" na palubu G a tak měla strop vysoko. Místnost měla i prosklenou "galerii" na palubě F kterou mohli ostatní pozorovat hru. Squashové rakety, míče a další vybavení bylo možné si zapůjčit za příplatek 50 centů.
Poznámka: (I když "Squashový kurt" zasahuje galerií na palubu F tak se správně uvádí že začíná na palubě G)
Níže pod člákem je video ve kterém je ve 2:06 zachycen "Squashový kurt" během hry.



Dnes před 99.lety se potopil královský poštovní parník RMS Titanic

15. dubna 2011 v 16:28 | Autor |  Aktuality
Dnes před 99. lety se v 6:18 našeho času potopil královský poštovní parník RMS Titanic sesterská loď parníku RMS Olympic. RMS Titanic si způsobil veliké poškození nárazem do ledové kry. Této noci zemřelo na palubě Titaniku 1,517 lidí.

Kopule

14. dubna 2011 v 20:46 | Autor |  Člunová paluba
Dvě "Velká schodiště" Olympiku byla kryta dvěma kopulemi. Přední kopule byla oválného tvaru o rozměrech 5,7x 7,9 m, a zadní kruhového tvaru o rozměrech 5,6 m. Konstrukce kopule byla klasická s detailním uměleckým kováním které nádherně a jasně bylo zvýrazněno světlem které šlo přes matné "mléčné" skleněné výplně. Kopule měla ve svém středu kříšťálový lustr který kopuli a prostor osvětloval. Kopule samozřejmě nebyly zvenku nekryté. Kopule každá přes sebe měla krycí světlík který překrýval celou kopuli a část místa okolo. Prostor ve vnitř světlíku do kterého byl přístup dvířky, byl přístupný pouze personálu (údržbářům nebo elektrikářům.....) Vrchí část světlíku byla vyplněna sklem v tabulkové mřížce. První světlík byl na střeše nástavby čili nad hlavním schodištěm na člunové palubě, a druhý na úrovni podlahy člunové paluby jelikož zadní schodiště bylo o úroveň níže a bylo odlišné než to na přídi.







Dnes před 99. lety RMS Titanic zastavil v Cherbourgu

10. dubna 2011 v 18:30 | Autor |  Aktuality
Okolo 19:35 se RMS Titanic zastavuje v Cherbourgu aby nabral cestující. Titanic shazuje kotvy a čeká na SS Nomadic a SS Traffic, na lodě které přivážejí cestující. Nastupuje zde třeba "Molly" Brownová a manželé Astorovi. RMS Titanic odplouvá směrem na Queenstown okolo 20:30.

Dnes před 99. lety RMS Titanic vyplul na svou první plavbu ze Southamptonu do New Yorku

10. dubna 2011 v 13:00 | Autor |  Aktuality

"Dnes před 99. lety RMS Titanic okolo poledne vyplul na svou první plavbu ze Southamptonu do New Yorku."



‎"Titanic is now about complete and I think she will do the old firm credit when we sail tomorrow"

9. dubna 2011 v 19:19 | Autor |  Aktuality
EN "Titanic is now about complete and I think she will do the old firm credit when we sail tomorrow"
CZ "Titanic je nyní téměř hotový a věřím, že až zítra vyplujeme, bude dělat staré firmě čest."

Thomas Andrews, 10th April 1912

Přesně tato slova napsal Thomas Andrews své ženě 9.dubna 1912 den před vyplutím Titaniku

Dnes před 99. lety byl poprvé a naposled RMS Titanic ozdoben vlajkoslávou.

5. dubna 2011 v 17:14 | Autor |  Aktuality
Dnes před 99. lety byl poprvé a naposled RMS Titanic ozdoben vlajkoslávou. V těchto dnech Titanic stále čekal úvazaný v přístavišti než poprvé 10. dubna vypluje do New Yorku na svou panenskou plavbu. Nyní v těchto dnech na palubu každý den přicházel Thomas Andrews který bydlel v místním hotelu. Procházel chodbami, salónky, a všemi možnými prostrory lodi, kontroloval, radil s rozmisťováním stolů a židlí, žebříkům u paland a dalšího aby vše bylo dokonalé. 9. dubna napsal své ženě "Titanic je nyní téměř hotový a věřím, že až zítra vyplujeme, bude dělat staré firmě čest."

Transport vojáků, (První světová válka)

3. dubna 2011 v 16:05 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
Začala válka, Britská admrialita začala zabavovat lodě. Například White Star Line, byl zabaven Britannic a nebo třeba u Cunard Line to byla Mauretania, Aquitania a další. Když Olympic plul do New Yorku vypukla válka. V New Yorku mu byly komíny a nástavby přebarveny na šedou, a okna byla začerněna. Poté ještě křižoval chvilku Atlantik jako osobní loď mezi Liverpoolem a New Yorkem a poté byl vyřazen ze své normální služby. Od září 1915 převážel vojáky v šedém nátěru a až 4. dubna 1917 byl nabarvený do kamuflážního nátěru pod kterým sloužil na trasách z Anglie do Halifaxu, New Yorku. Olympic změnil i svou zkratku "RMS" (Royal Mail Steamer) na "HMT" (His Majesty's Transport).
HMT Olympic tedy převážel vojáky, což bylo velice nebezpečné kvůli ponorkovému nebezpečí které hrozilo ve vodách. Již zmíněný kamufláží nátěr sloužil ke zmatení posádky ponorky jelikož na dálku se nedalo moc dobře identifikovat jak je sledovaný objekt veliký. Olympic byl také opatřen těžkými obrannými zbraněmi. Olympic měl na své palubě těžké kanóny které byly v pozoru jelikož nebezpečí bylo neustálé.
Co se týče interiérů Olympiku, byly některé před vojáky uzavřeny. Mezi vojáky byl Olympic nadmíru oblíben. Mnozí vojáci Olympic znali jen pod jeho přezdívkou "Stará Spolehlivá".
Během války Olympic přepravil 210 000 vojáků, spálil 347 000 tun uhlí a uplul 185 000 mil.




























Dnes před 99. lety vplul RMS Titanic do Southamptonu

3. dubna 2011 v 9:42 | Autor |  Aktuality
3.dubna 1912, RMS Titanic vplouvá krátce po půlnoci do přístavu v Southamptonu, kde kotví a čeká zde do 10.dubna kdy má odplout na cestu do New Yorku.

První světová válka ,Olympic nastupuje do služby.

2. dubna 2011 v 14:53 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
kkggjh
Je tu první světová válka , Britská admiralita zabavuje lodě rejdařstvím k účelům ve válce. Lodě měly sloužit k transportu vojáků, jako nemocniční lodě, zásobovací lodě. Olympic dostal službu k transportu vojáků. Byl umístěn v doku a byl natřen válečnými barvami které mátly posádky ponorek o velikosti o lodi. Olypmic dále prošel změnou která byla nezbytná. Olympic průměrně převážel asi 9000 vojáků což bylo nad jeho kapacitu tak mu byly přidány záchranné čluny. Některé luxusní interiéry byly vojákům odepřeny. Britannic byl natřen bílou barvou se zeleným pásem s červenými kříži a stal se nemocniční lodí.
Nejen White Star line byly zabaveny lodě, byly zabaveny i Cunardu například Mauretania.
Ve válce se Olympic vyznamenal, původně Olympic chtěla potopit německá ponorka ale loď najela na ponorku a potopila jí.
Britannic když měl jít do služby nebyl ani dokončený, interiéry byly zabrány operačními sály, a obložení luxusní vybavení bylo uschováno mimo loď kvůli možnému potopení. Ale Britannic se nakonec potopil a místo potopeného Britanniku po válce Anglie dostala od Německa náhradou parník Bismarck později přejmenovaný na Majestic



















Dnes před 99. lety proběhly zatěžkávací zkoušky lodi RMS Titanic, mladší sestry lodi RMS Olympic

2. dubna 2011 v 8:00 | Autor |  Aktuality
Právě dnes před 99.lety proběhly zatěžkávací zkoušky slavné lodi RMS Titanic, mladší sestry RMS Olympic. Zkoušky se měly konat 1. dubna avšak byly odloženy na druhý den jelikož nebylo moc vhodné počasí.




RMS Olympic

1. dubna 2011 v 18:58 | Autor |  Info

  • RMS Olympic byl první lodí která překonala velikostí a luxusem RMS Mauretanii.
  • RMS Olympic byl druhou lodí na světě která měla bazén. První loď která měla bazén byl parník RMS Adriatic.
  • RMS Olympic jako první parník na světě přeplul Atlantik na dieslový pohon.
  • RMS Olympic byl jedinou lodí která byla kariérně nejúspěšnější ze slavného tria "Olympic Class" než jeho sestry.
  • RMS Olympic patřil k nejoblíbenějším parníkům 20. století.
  • Na palubě cestovalo mnoho známých osobností jako například Mary Pickford, Charlie Chaplin pozn.( Charlie Chaplin Olympic preferoval. Například Chaplin pronesl za I. světové války, že se těší až bude Olympic zase na svých linkách, a že si opět bude moci zahrát karty v kuřáckém salonu první třídy), Arthur Conan Doyle (autor Sherlocka Holmese), Marie Curie Sklodowska a další.
  • Nehoda Olympiku s lodí Hawke 20. září 1911, vyvolala senzaci která jistě Olympiku pomohla získat si ještě větší klientelu, jelikož lidé se s úžasem divili že Olympic nehodu přežil a že se nepotopil a klidně bez potíží odplul s dírou v zádi zpět do Southamptonu.
  • Olympic při první světové válce, si připsal další úspěch. "Dne 12. května 1918 byl při přepravě 9000 amerických vojáků napaden v západním vjezdu do kanálu La Manche německou ponorkou U 103. Ponorka se musela vynořit, aby rychlou loď napadla na hladině, což se jí stalo osudným. Olympic ponorku napadl palbou děl a poté potopil taranem. Z posádky ponorky 10 mužů zemřelo a 35 bylo zachráněné torpédoborcem USS Davis."
  • Olympic přeplul Atlantik 500X
  • Olympic uplul více než 1,5 milionu mil.