Září 2011

"Titanic Belfast walk through"

29. září 2011 v 16:43 | Autor |  Titanic Quarter
Video "Titanic Belfast walk through" vás zavede do útrob právě stavěné budovy v Belfastu v centru komplexu Titanic Quarter který se otevírá na výročí potopení Titaniku v dubnu 2012. Budova bude sloužit jako muzeum a multifunkční centrum a má přiblížit veřejnosti historii Titaniku a jeho sester, námořní dopravu, ale také stavbu lodí která na tomto území měla velký vliv a byla zde velmi rozšířena.

Záchrana lodi HMS Audacious

28. září 2011 v 15:13 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra

Dne 27. října 1914 když proplouval Olympic u Lough Swilly, zachytil tísňová volání z bitevní lodi HMS Audacious která najela u Tory Island na minu a začala nabírat vodu. Olympic se vydal na pomoc. Když Olympic dorazil na místo okamžitě posádka spustila čluny a začala evakuace posádky lodi Audacious. Olympic vzal na svou palubu 250 členů posádky a poškozenou loď vzal do závěsu a zamířil na Lough Swilly nicméně se závěs mezi Olympikem a lodí Audacious se přerušil
a kormidelní zařízení selhalo. Druhý pokus byl také neúspěšný, tažný kabel se zamotal do lodních šroubů lodi HMS Liverpool a třetí pokus opět selhal. V 17:00 se přes paluby lodi Audacious začala přelévat voda. Poslední členové posádky opustili loď jelikož situace byla vážná a potopení nevyhnutelné. Na palubě Audacia se ozvala v 20:55 exploze a loď se potopila. Posádka se nalodila na Olympic a na HMT Liverpool.
Admirál Sir Jellicoe byl celý rozechvělý a chtěl zprávu o potopení Audacia potlačit kvůli možné demoralizaci která by mohla dopadnout na britskou veřejnost. Olympic dostal rozkaz zůstat na Lough Swilly. Nikdo nesměl loď opustit a všichni s Olympikem byly "odříznuti" od veškeré komunikace. Jediný člověk který Olympic opustil byl hlavní vojenský lékař z lodi Audacious, John Beaumont který přesedl na jinou loď White Star Line, RMS Celtic. Konečně 2. listopadu Olympic dostal povolení doplout do Belfastu kde cestující vystoupili.
Na konci článku naleznete video o lodi HMS Audacious.

Olympic najíždí na německou ponorku U-103

26. září 2011 v 17:12 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
V časných hodinách dne 12 května 1918 plul Olympic do Francie s americkými vojáky pod vedením kapitána Bertrama Foxe Hayese posádka Olympiku zpozorovala ve vodách německou ponorku ponorku U-103. Na Olympiku nezaváhaly a najely s Olympikem na ponorku. Olympic dal ponorce ránu do zádě která způsobila velké škody a ponorka byla zničena. Olympic nezastavil aby vyzvednul přeživší a změnil na původní kurs a pokračoval dál směrem na Cherbourg. Loď USS Davis uviděla v blízkosti incidentu světlice, tak tedy se vydal k místu a zachránil 31 lidí z ponorky. Olympic utrpěl nepatrnou škodu na přídi se kterou dokončil misi a bez problémů doplul na opravu.

Období prohibice (1919-1933)

24. září 2011 v 12:53 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
V roce 1919 je v Americe schválen "Volsteadův zákon" čili zákaz produkce a distribuce alkoholu což mělo podle plánu způsobit úpadek kriminality a lepší život ale účinek byl opačný. Z důsledku abstinence začaly vznikat gangy které pašovaly alkohol. Tato situace se ovšem vyhnula ostatním rejdařstvím mimo USA které podávali na svých lodích alkohol zcela legálně takže američané s oblibou využívali britské linky. White Star Line nadále podávala na svých linkách alkohol bez obtíží. Olympic měl vždy na palubě v průměru 850 lahví alkoholu, 20 000 lahví piva a 15 000 lahví vína. Zajímavostí je že americký parník Leviathan který patřil původně HAPAG Line pod jménem Vaterland byl velice oblíben, i když se na něm alkohol nepodával. V roce 1933 prohibice v USA úplně skončila.

Příprava jídelen a restaurantů

24. září 2011 v 11:10 | Autor |  Život na lodi
Olympic byl proslulý svou velikostí a luxusem. Mimo promenádních palub salónů, společenských místností tu byly hojně využívané restauranty, a samozřejmě jídelny. Každá třída měla svou jídelnu která dokázala pojmout a pohostit své hosty. Třídy se dělily v prvních letech služby Olympiku na první, druhou a třetí ale v pozdějších letech lodní doprava upadala jelikož už imigranti kteří hledali nový život v Americe téměř do Ameriky necestovali a tak se zřídila místo třetí třídy, turistická třída která byla výhodná zejména pro cestovatele.
Restauranty na Olympiku byly tři, Ala Carte Restaurant na palubě B, Pařížská kavárna na palubě B a Cafe Veranda na palubě A.
Přípravy pro celodenní provoz restaurantů nebyly nic snadného jelikož restauranty na Olympiku měly značnou oblibu a byly hojně využívané. Nástup personálu byl od časných ranních hodin kvůli nezbytným přípravám k provozu. Přípravy zahrnovaly luxování, zametání, pulírování inventáře, skládání ubrousků, zakládání příborů a skleniček,rovnání židlí a stolů, leštění podlahy, utírání prachu, příprava květin, příprava kuchyně a mnoho dalšího. Přípravy trvaly hodiny aby vše bylo v naprostém pořádku. Příprava jídelen byla o něco obtížnější než u restaurantů. Přípravy byly skoro stejné až na větší počet míst a více personálu. Do práce musel nastoupit kromě číšníků také umývací personál. Rozdělení číšníků bylo na jídlonoše, nápojaře a debaraséry.
Snídaně začínaly od 8:00 do 10:00, obědy od 13:00 po celé odpoledne, a večeře od 19:00 celý večer. Cestou na východ se časy podávání jídel měnily. Po večeřích se vše uklidilo do původního pořádku a připravilo se vše na snídaně na další den.



Douglas Fairbanks

24. září 2011 v 9:24 | Autor |  Slavní pasažéři
Z dalších slavných osobností které Olympic hostil byla výrazná a důležitá osobnost amerického němého filmu, americký herec, režisér, scénarista a producent Douglas Fairbanks který se plavil na Olympiku v roce 1924 společně se svou manželkou americkou herečkou Mary Pickford a svým přítelem Charlesem Chaplinem. Olympic byl pro svou slavnou a významnou klientelu přezdíván "Film Star Liner".

Domácí mazlíčci na Olympiku

17. září 2011 v 12:37 | Autor |  Život na lodi
Pasažéři kteří cestovali mezi Evropou a Amerikou, měli nejen své rodiny na palubách parníků také i své domácí mazlíčky, předevšim psy, jelikož jak se řiká "Pes, nejlepší přítel člověka". Mimo psů také cestovali kočky, papoušci a další.
Olympic také poskytoval možnost si vzít na palubu zvíře. Většinou šlo o čistokrevné psy. Psi byli především záležitostí buržoazní I. třídy která psy milovala a chovala. Olympic nabízel možnost buď že si pasažér vezme psa nebo jiné zvíře k sobě do kajuty a nebo ho nechá celou cestu v kotci na palubě F kde se o něj postaral personál. Psi kteří byly v kotcích měli pravidelné venčení promenádní palubě III. třídy na zádi s označením "Poop Deck". Venčení měl na starosti sloužící stevard. Úklid exkrementů obstaravál úklidový personál. Pro větší zvířata jako třeba koně, hospodářská zvířata, exotická zvířata sloužily nákladní lodě.
Zajímavost : Paní Bishopová která se plavila na Titaniku, měla sebou též psa, když šel Titanic ke dnu nechala svého Frou-Froua v kajutě protože nezdálo se jí moudré ho brát sebou, a tak se Frou-Frou utopil s Titanikem.

"Poop Deck" která sloužila k venčení psů


Interiéry Olympiku jsou přetřeny na zelenou (Začátek 30. let)

1. září 2011 v 13:24 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
Móda v lodní dopravě v začátcích třicátých let diktovala nové styly. Olympic byl lodí z prvních let 20. století století takže interiéry byly naprosto odlišné než u novějších parníků. Na palubě Olympiku převládaly styly inspirované například Versailes, Edwardovským stylem, Gregoriánským a mnoha dalších. V průběhu let lodní doprava mírně poklesla a lodní rejdařství byla nucena lodě modernizovat a jít s dobou kvůli klientele.
U Olympiku se rozhodlo že některé interiéry budou přetřeny na tehdy módní avokádovou zelenou. Pro náš dnešní pohled to byl krok proti zdravému vkusu a zničení krásy Olympiku. Avokádovou zelení bylo opatřeno přední a zadní schodiště první třídy, recepce první třídy na palubě D a také další. Tento fakt nám mohou dokázat dodnes uchované části obložení z Olympiku které bylo při šrotování Olympiku v Jarrow v roce 1935 rozprodáno přímo u mola sběratelům a zájemcům o vybavení. Kolorovaný obrázek Velkého schodiště nad textem je simulací jak to tehdy mohlo vypadat když Olympic prošel změnou.

26. výročí objevení vraku Titaniku

1. září 2011 v 12:10 | Autor

Dnes 1. září před 26 lety v roce 1985 byl objeven Dr. Robertem Ballardem vrak britského parníku Titanic.