Říjen 2011

Informační kancelář "Enquiry office"

30. října 2011 v 16:25 | Autor |  Paluba C
Informační kancelář se nacházela pravoboku na palubě C přímo u předního hlavního schodiště. Kancelář sloužila pro cestující kteří si chtěli zakoupit vstupenky do bazénu, Tureckých lázní, tělocvičny, nebo když si chtěli zapůjčit lehátka na palubě, poslat telegraficky korespondenci na jinou loď nebo na pevninu, nebo když potřeboval cestující nějaké prospekty nebo cokoliv zařídit. Kancelář byla zařízena ve stejné barvě a stylu jako schodiště I.třídy. K místnosti přiléhala místnost pokladníka kde si mohl nechat pasažér uschovat cennosti v trezoru. Celé průčelí kanceláře se skládalo z velké podací části která připomínala recepci a na každém boku byla podávací okénka. Před podací částí byly tři malá zábradlí která byla od sebe oddělená mezerami a měla stejné výplně s kováním jako na schodišti. V prostoru za přepážkou bylo několik skříní s formuláři, dokumenty, razítky a vším potřebným pro provoz. Kancelář mělo na starosti několik pracovníků kteří zde vyřizovali veškerá přání a požadavky cestujících. Pro rychlý transport telegrafických vzkazů sloužila potrubní pošta která vedla do rádiové místnoti u můstku kde byli telegrafisté a obsah vzkazu přeposílali vysílačkou na místo kam si pasažér přál.
Kancelář byla otevřena po celý den až do večerních hodin. Po pracovní době byla kancelář uzavřena a podávací okénka byla zajištěna plechovými roletami které se zamkly na zámek.

Promo spot pro olympic-whitestar.blog.cz

25. října 2011 v 21:23 | Autor |  Ostatní
Video by Olympic-whitestar

I. třída

17. října 2011 v 19:13 | Autor |  Třídy
Olympic byl pro svou I. třídu hodně populární a známý. Byl první lodí na světě která překonala velikostí a luxusem Cunardovovu Lusitanii a Mauretanii které před Olympikem dobývaly přední pozice v oblíbennosti. Po nasazení Olympiku na linku Souhtampton-New York tyto lodě ztratily své prvenství a také i klientelu která přecházela na Olympic.
Někteří pasažéři kteří zkusili Olympic už žádnou lodí nechtěli cestovat například populární herec a komik Charlie Chaplin preferoval výhradně Olympic na cestách mezi Amerikou a Evropou ale i další slavné osobnosti cestovali na Olympiku. Olympiku bylo přezdíváno "Film Star Liner".
Olympic nabízel služby a možnosti pro cestující které nebyly u ostatních rejdařství zdaleka na takové úrovni jako u White Star Line. Například Olympic měl jako první loď na světě na palubě bazén.Služby zahrnovaly room servis, občerstvení promenádních palubách, posílání vzkazů/dopisů pomocí lodní vysílačky, tři restauranty, turecké lázně, bazén, masérka, squashový kurt, tělocvična, půjčování lehátek, lodní noviny a další.
I. třída se pyšnila interiéry id předních návrhářů a uměleckých řezbářů. Například Společenská místnost ve stylu Ludvíka
XV. a částečně inspirovaná zámkem Versailles, hlavní schodiště, Kuřácký salonek I. třídy který byl nejnákladnější místností na lodi, A la Carte Restaurant, Cafe Veranda, Pařížská kavárna, Čítárna a písárna, Turecké lázně a samozřejmě i kajuty.
Olympic byl plný nejrůznějších stylů. například styl Královny Anny, Holandský, Adamovský, Italská renesance, Ludvíka XV., Pozdně gruzínský, Gregoriánský, Edwardovský ale objevovaly se v kajutách i koncepce od Harlanda a Wolffa.

Vybavení I. třídy bylo velice nadstandartní. Kajuty byly opatřeny nádherným vyřezávaným a umělecky zpracovaným nábytkem, vyšívanými koberci, vlastní WC a koupelnou, na vyšších palubách měly kajuty okna palácového typu a další.
Ubytování se nacházelo na člunové palubě, palubě A, B, C, D, E.
Na člunové palubě byly kajuty na přídi poblíž vchodu I. třídy. Paluba A byla obsazena ubytováním na přídi před hlavním schodištěm. Ostatní paluby byly obsazeny ubytováním z větší části. Mezi nejluxusnější ubytování patřilo ubytování na palubě B. Paluba C měla klasické kajuty ale i luxusní apartmány. Apartmánové jednotky se daly rozdělit podle přání a zaplacení pasažéra.
Paluba E patřila k nejlevnějšímu ubytování na palubě Olympiku pro I. třídu ale i tak kajuty neztrácely na kráse a útulnosti.
Mezi nejpopulárnější místa na lodi patřily restauranty. První se nacházel na palubě A, Cafe Veranda, a dale na palubě B A la Carte Restaurant a Pařížská kavárna která se přistavěla až v roce 1912 díky veliké oblibě kterou si získala na Titaniku.
Stravování I. třídy bylo dvojího typu. První typ bylo stravování v Jídelně I. třídy na palubě D které bylo zahrnuto v cenně lístku. Jídelna nabízela každý den snídaňová, obědová a večeřová menu. Jídlo I. třídy obsahovalo pečená, grilovaná masa, holoubata, kuřata, kachny, zvěřina, ryby, mořské plody, lanýže, kaviár, chřest, artyčoky, dušená zelenina, čerstvé pečivo, ovoce, saláty, složité speciality, moučníky, zmrzlina a také zde byla nabídka tabákových výrobků. Mimo výtečnou kuchyni doplňovaly jídelníček nápoje. Olympic nabízel prvotřídní vína, sekty, kávu, čaje, čerstvé ovocné šťávy, minerálky, vodu, piva a ostatní lihoviny. Používalo se stříbrné nádobí, zdobený porcelán s logem White Star Line, broušené sklo, a ostatní. Obsluha byla na nejvyšší úrovni což dodávalo eleganci snoubenou s velkolepým zážitkem a příjemným prostředím a vynikajícím jídlem navodilo tu správnou náladu a spokojenost. Druhý typ bylo stravování v resturantech. K dispozici byla Cafe Veranda, Pařížská kavárna a A la Carte Resturant který nebyl v cenně lístku tak si musel pasažér připlatit pokud chtěl holdovat A la Carte. Restaurant měl italský a francouzský personál.
Restaurant měl velkou nabídku v jídelním lístku. Pasažér mohl pozorovat během jídla mořský horizont.
Promenády byly pro procházky jako stvořené. Promenáda byla na člunové palubě, palubě A, B.
Na promenádách byly obsluhující stevardi kteří během dne nabízeli kávu, čaj, horký bujón sendviče a mléko. Cestující si mohl zapůjčit i lehátko za jeden dolar a odpočívat na promenádě a pozorovat moře, západ slunce a vychutnávat čerstvý mořský vzduch.










Remembering Titanic

15. října 2011 v 15:36 | Autor |  Videa

Výtahy I. třídy

13. října 2011 v 19:43 | Autor |  Stavba
Výtahy I. třídy byly tři. Všechny výtahy se nacházely vedle sebe u hlavního schodiště první třídy na přídi. Výtahy jezdily od paluby A až po palubu E kde byly nejníže položené kajuty I. třídy.
Výtahové zařízení se nacházela v místnosti s označením "Elevator Gear Room" za schodištěm na člunové palubě u kajut I. třídy. Kabiny výtahů byly velice řezbářsky a designově propracované. Interiér výtahu byl zařízen v bílém obložení s jemným vyřezáváním a zdobením. Dále bylo ve výtahu pákové ovládání výtahu, zrcadlo, větrák a židle.
Průčelí výtahů a rámů nástupních dveří bylo detailně vyřezávané.
Bezpečí cestujích zajišťovaly dvojité mříže výtahu. První vnější posuvná mříž byla umělecky kovaná a dvojdílná. druhá vnitřní byla klasická a jednodílná.
Každý výtah měl své elektronické indikátory usazené v panelech které informovaly kde se příslušný výtah nachází a také i přivolávací tlačítka. Každý výtah měl obsluhujícího stevarda který ovládal výtah.




























Vchod a schodiště II. třídy

13. října 2011 v 18:50 | Autor |  Paluba B
Schodiště II. třídy začínalo vchodem na konci paluby B a vedlo až na palubu E. Celý prostor schodiště byl stejného stylu jako první schodiště které začínalo na člunové palubě. Do prostoru schodiště zasahoval zadní stěžeň který nebyl v tomto prostoru zakrytý.
Schodiště bylo ořechové barvy a umělecky vyřezáváno ale o dost střídměji než v první třídě. Obložení bylo též ořechové barvy což nádherně splývalo do elegantního celku. Celá II. třída byla v celku luxusní pro střední vrstvu.
Podlahová krytina byla linoleum s typickým "květovým" vzorem který byl běžný jak ve II. třídě tak i ve III. třídě.

Promenáda I. a II. třídy

12. října 2011 v 20:49 | Autor |  Paluba B
Promenáda I. třídy se táhla po celých obou stranách paluby B společně s promenádou II. třídy která byla o dost kratší a nacházela se na zádi u A la Carte Restaurantu. Promenáda byla z části krytá podobně jako na palubě A ale ne v tak malé míře. Promenáda byla propojena vchody s vnitřkem lodi, například k hlavním schodištím, kajutám, ke kuřáckému salonu II. třídy nebo k restaurantům. Paluba B byla především tvořena ubytovacími prostory, dále pak se na palubě nacházel A la Carte Restaurant společně s Pařížskou kavárnou která se přistavěla v roce 1912 díky veliké oblibě kterou si získala na Titaniku a Kuřácký salonek II. třídy. Po přistavení Pařížské kavárny a části A la Carte Restaurantu se promenáda II. třídy značně zkrátila a zakryla z obou stran stejně jako to u Titaniku.
Po přistavění se obě promenády mezi sebou přerušily a byly oddělené Pařížskou kavárnou a novou částí A la Carte Restaurantu. Promenáda II. třídy byla tímto krokem značně zkrácena.
V třicátých letech byla promenáda opět přerušena. Na přídi vznikly nové kajuty I. třídy které zabraly téměr stejně místa jako předešlá přestavba na zádi. Na této palubě se nacházel nákladový jícen č.4 který byl rozdělen na dva nákladové jícny a sloužil k nakládání potravin.










Dilatační spáry

9. října 2011 v 11:57 | Autor |  Stavba
Dilatační spáry byly pro loď nepostradatelné, sloužili pro uvolňování tlaku který působil na trup, třeba při větších vlnách.
Olympic byl opatřen dvěma dilatačními spárami. První spára se nacházela mezi prvním a druhým komínem a druhá se nacházela mezi třetím a čtvrtým komínem. Spáry sahali od člunové paluby skrz palubu A až po palubu B. Spáry na palubách byly překryté mozasnými pláty.
Dilatační spáry u třídy "Olympic" byly mnoha odborníky diskutovány. U Titaniku jim je přisuzován zlom trupu už v 11 stupních. Zadní spára se rozestoupila a poté začal praskat trup. Tedy teorie že se Titanic rozlomil až 30 stupních je nepravdivá. U Britanniku byly spáry odlišné. Jejich zakončení na palubě B mělo kapkovitý tvar zakončení což trup činilo velice odolným proti tlaku než u jeho sester.

Šrotování Olympiku (1935)

7. října 2011 v 19:15 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
Když byl Olympic uzavřen pro veřejnost v doku v Southamptonu zanedlouho začali likvidačí práce. Nedříve muselo být vystěhované veškeré vybavení jako nábytek, koberce, kuchyňské vybavení, porcelán, sklo, příbory, stříbrné nádobí, lůžkoviny a další.
Pro kompletní vyklizení lodi bylo potřeba několik stovek dělníků. Tyto práce byly na několik týdnů jelikož vybavení a nábytkuna Olympiku bylo víc než dost. Po vyklizení lodi následovaly rozebírací práce interiérů. Interiéry byly zbaveny veškerého obložení, linolea, zdobených oken, dveří mimo jiné i obě skleněné kupole byly odstraněny. Všechno vybavení a obložení bylo rozprodáváno přímo u mola.
V prodeji bylo 4456 položek. Obložení které se neprodalo je dodnes uchováno v továrně na laky a barvy v Anglii. Zbytek vybavení jako nádobí bylo zřejmě zničeno.
Olympic se poté takto vyklizený vydal do poslední destinace a to do Jarrow kam 13. října 1935 dorazil.
Demolice Olympiku začínala odstraněním všech člunů které byly zřejmě rozšípány. Poté byla vytrhována dřevěná palubková podlaha, společně ostaními částmi člunové paluby jako ventilátory, kompas, zábradlí. Veškeré lanoví, lana a kabely byly strženy.Komíny byly stráhávany přímo na člunovou palubu o kterou se pádem zdeformovaly. Poté se komíny jeřábem z paluby odstranily a mohlo se pokračovat.
Dalším krokem bylo rozřezávání palub. Dělníci autogeny rozřezávali palubu po palubě. Odřezávané kusy plátů,plechů, traverz, zábradlí přepravoval nákladní jeřáb nebo elektromagnet. Běhěm těchto prací se odstraňovaly nákladní jeřáby, spouštěcí jeřáby, bubnové navijáky, kotevní řetězy, kotvy, elektroinstalace, potrubí, ventilátory, výtahové stroje a další. Po odstranění bílé nástavby následovalo shození obou stěžňů. Stěžně se odpoutaly a strhly se do míst rozřezaných palub. Zbytek trupu Olympiku se rozřezal až po palubu F, a vyjmuly se kotle a stroje. Zbytek trupu bez kormidla s lodními šrouby byl odtažen do 140 mil vzdáleného Inverkeithingu pomocí remorkérů. V Inverkeithingu byl Olympic finálně sešrotován. Šrotování Olympiku a Cunardovi Mauretanie zajistilo v tehdy ne moc prosperujícím kraji města Jarrow mnohým lidem pracovní místa.


































Tiskárna

3. října 2011 v 19:17 | Autor |  Paluba D
Tiskárna se na palubě Olympiku nacházela na levoboku u kuchyně I. a II. třídy na palubě D. Místnost tiskárny nebyla velká. V této místnosti se tiskly lodní noviny "Atlantic Daily Bulletin" které byly na lodi oblíbenným čtením. Noviny byly pokaždé, čerstvě aktuální jelikož telegrafisté přijímali zprávy každý den.
V místnosti se nacházelo několik tiskařských lisů, skříně s papírem, tiskařské potřeby, psací stoly, židle a další. Hlavním tiskařským artiklem byli menu které se zakládali na stoly a informovali o jídelníčku. Menu se tiskla denně a tiskaři jich museli natisknout několik desítek. Mimo jiné se tiskly i jiné dokumenty pro posádku, a další.

Tažení remorkéry

1. října 2011 v 11:34 | Autor |  Život na lodi
Pro bezpečné a hladké dotlačení do přístaviště nebo opuštění přístaviště sloužily remorkéry. Remorkéry na svou malou tonáž dokáží mnohonásobně velkou loď bezproblémů odlačit nebo odtáhnout. Používají se přístavištích kde obrovské lodě nemůžou vyvinout tažnou sílu, a mají menší manevrovací schopnosti.
Olympic díky své velikosti nebyl vyjímkou. Vždy když Olympic měl vyplouvat na svou pravidelnou linku bylo vše připraveno aby bezpečně opustil nástupiště.
Vždy když Olympic měl odplouvat, padl rozkaz od lodivoda přivázat remorkéry.
Poté dal rozkaz na příď a záď k odvázání lodi od přístavních pacholat a smotání lan. Přístavní dělníci odmotali lana a personál na palubě začal parními bubnovými navijáky namotávat těžká lana. Přivázané remorkéry pomalu táhly obrovský trup od nástupiště. Jakmile byla dostatečná vzdálenost od nástupiště zazněly signální zvonce a z navigačního můstku pomocí telegrafu byl dán rozkaz ke spuštění strojů. Stroje se rozběhly a Olympic pomalu vyplouval. Jakmile loď byla dostatečně daleko aby se sama vydala na volné moře, remorkéry se odpoutaly.