Únor 2012


Ubytování na palubě A

22. února 2012 v 20:03 | Autor |  Paluba A
Ubytování na palubě A patřilo mezi dobový standart. Celá rozloha ubytovacích prostor zasahovala od přední části paluby A k hlavnímu schodišti, a poté nepatrně dvěma kajutami u zadního schododiště. Ubytování nebylo řešeno jako na ostatních palubách "apatrmánovým" způsobem ale samostatnými kajutami. Apartmánový způsob řešil situaci pokud si cestující přál a objednal si více kajut bylo možno kajuty spojit a vznikl tím jeden apartmán například pro rodinu. Tento způsob ubytování je dodnes používán v hotelech.
Mezi kajutami se táhly dvě velké hlavní chodby které se křížily napříč s dvěma spojovacími chodbami. Na hlavní chodby navazovaly další menší chodby které zasahovaly do stran ke kajutám na bocích. Chodby měly po stěnách bílé obložení sladěné se světle zeleným podlahovým linoleeem. Okolo boků ubytovacích prostor se táhla promenáda která byla hlavní tepnou procházek cestujích. Pro větší soukromí byla okna kajut která zasahovala na promenádu z přídě opařena zvláštními broušenými sklěněnými výplněmi s malbami které zamezily tomu aby bylo možno do kajuty vidět, a zároveň měl cestující dostatek světla z venku. Tyto výplně byly použity i na palubě B.
Kajuty byly zařízené v dobovém standartu čili kované postele, toaletní stolky, větráky, šatní skříně, komody, zrcadla, umyvadla, pohovky. Místo soukromých koupelen měla tato paluba dámské a pánské umývárny a WC. Na chodbě poblíž kajut se nacházely místnosti s označením "Service" a "Pantry" které sloužily k přípravě room servisu.
Obrázek chodby od Lost in the Darkness, Matthew DeWinkleer /Picture of corridor by Lost in the Darkness, Matthew DeWinkleer

Olympic-Whitestar, Commercial 2

18. února 2012 v 16:24 | Autor |  Videa

Incident s remorkérem O.L. Hallenbeck (21. 6. 1911)

13. února 2012 v 17:01 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
Když Olympic připlouval ze své první plavby do New Yorku 21. 6 1911, stala se mu menší nehoda ale naštestí se nic lodi a nikomu nestalo. Olympic svou velkou sací sílou přitáhl remorkér O.L. Hallenbeck k zádi a svým obrovským kormidlem loď poškodil. Olympic byl pouze poškrábán na kormidle a žádná další poškození loď neutrpěla. Společnost která remorkér vlastnila chtěla po White Star Line odškodnění 10 000 dolarů ale pro nedostatek důkazů White Star Line nic platit nemusela. Během tohoto incidentu řídil Olympic kapitán E.J. Smith. Kromě této nehody měl Olympic za celou svou dlouhou kariéru několik nehod. Jedna z nejvážnějších nehod byla srážka s bitevní lodí HMS Hawke která Olympiku udělala do zádě několika metrovou díru. Při tomto incidentu naštěstí nikdo nepřišel o život a ani se nezranil. Druhá vážnější nehoda se stala s majákovou lodí Nantucket do které Olympic narazil přídí v mlze. Majáková loď byla potopena, a na její palubě zahynulo 7 lidí.

Zkušební plavba (29. května,1911)

11. února 2012 v 16:15 | Autor |  Osudové okamžiky a kariéra
Olympic byl na začátku května 1911, dokončený. Dne 2. května strojníci uveli v chod kotle, a nechali rozběhnout motory které bez sebemenší poruchy fungovaly 24 hodin. Ke konci týdne nechal loď Pirrie odtáhnout zpět do doku a otevřít jí veřejnosti za poplatek 5 šilinků na osobu. Více než tisíc lidí si prošlo zbrusu nový Olympic který zářil novým nátěrem a paluby byly cítit čerstvou barvou, lakem a vším novým vybavením a obložením. Peníze vydělané na vstupném pro veřejnost šly na fond lady Pirrieové a její ambulantní činnost.
27. května dodala uhelná loď tři tísíce tun uhlí pro zkušební plavbu Olympiku. Druhý den se na palubu nalodilo 250 důstojníků, topičů, námořníků, strojníků a také samozřejmě i kapitán, E.J. Smith. Thomas Andrews a Edward Wilding si nachali zřídit kancelář přímo na palubě Olympiku s dvěma stovkami truhlářů, konstruktérů a strojníků z loděnice Harland and Wolff.
Dne 29. května Olympic vyplul pod velením kapitána Smitha poloviční rychlostí která se později během zkoušky zvyšovala. Thomas Andrews chodil všemožně po palubách a zkoumal chování lodi během její plavby a vše si zapisoval do zápisníku který nosil neustále u sebe. S velkou úlevou si oddechl když strávil část dopoledne ve strojovně, jelikož měl obavy že velký otevřený prostor jako strojovna bude na tak velké lodi nevýhodou.
Andrews byl nadšen ze "své" lodi, poznamenal si například že práce topičů a přihazovačů je mnohem snadnější díky výbornému konstruování prostorů kotelen a výhodné pozici zásobníků uhlí.
Ještě v první den zkoušky poslal Andrews telegram Pirriemu a Ismayovi o tom že Olympic si vede výborně a že předčil jeho očekávání.
Další den se Olympic obrátil u pobřeží Irska a zamířil zpět do Belfastu. Kapitán Smith byl požádán Andrewsem o zvýšení rychlosti na cestovní rychlost a aby loď v ní setrvala nejméně hodinu. Jakmile Olympic začal nabírat rychlost bylo nepatrně cítit jak trup díky zvýšení rychlosti začíná vibrovat. Loď dosáhla rychlosti 24 uzlů.
Olympic úspěšně prošel zkouškami a po připlutí do Belfastu byl v doku uvázán. Společnost měla v plánu Olympic nechat v Belfastu do spuštění Titaniku 31. května. Dne 31. května byl spuštěn trup Titaniku a zároveň po spuštění Olympic opustil Belfast kde mu na březích mávaly stovky lidí.
,
 
Použité základní fragmenty literatury: Brad Matsen Titanic (Poslední tajemství lodi snů)

Rekonstrukce SS Nomadic

6. února 2012 v 8:12 | Autor |  Aktuality
SS Nomadic, zásobovací loď a zároveň jediná poslední existující loď White Star Line která byla postavena pro trio Olympic class dostává svůj původní vzhled. Loď byla umístěna v suchém doku v Belfastu, kde je pobrobena kompletní renovaci až na původní vzhled. Nomadic byl natřen na svůj původní vzhled, byla vyrobena nová horní paluba, ventilátory , komín, dále pak krytky na okénka s hvězdami White Star Line, plánují se nové spouštěcí jeřáby společně s čluny a další.
Loď má být uschopněna k prohlídce zřejmě 15. dubna 2012 na výročí potopení Titaniku.
Fotografie: ( Nomadic Preservation Society - SS Nomadic, Belfast)